woensdag 10 november 2010

Zwartbuikwaterspreeuw - Cinclus Cinclus

Sinds dat ik mij ging interesseren in vogels vond ik de waterspreeuw een fascinerende vogel... In Oostenrijk tijdens eens vakantie tevergeefs gehoopt er één te vinden, maar helaas..

Op waarneming.nl zag ik gisteren waarnemingen van de waterspreeuw in de Amsterdamse Waterleiding Duinen (AWD) Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en een dag vrij te nemen om te kijken bij deze bijzondere vogel.

Zo gezegd zo gedaan en vandaag om 6.45 zat ik in de auto richting de AWD. Gewapend met een thermosfles koffie ging ik de lange reis aan. Ik zat immers midden in de spits dus ik had een lange rit voor de boeg.
Onderweg niets anders gezien dan regen, regen en nog eens regen... aan de kust was het volgens buienradar droog dus ik had vertrouwen...en hoop!

Na ruim 3 uur eindelijk op de plek van bestemming aangekomen en warempel het was goed weer, droog en een kans op een waterig zonnetje.

Al gauw kwam ik op de juiste plek en waren er reeds 2 fotografen ter plaatse. De waterspreeuw was enorm druk aan het foerageren en stoorde zich allerminst aan ons. Toen het wat drukker werd, vloog hij wat eerder op, maar dat had vaak de oorzaak dat mensen er te dicht langs liepen. Vogelaars, fotografen of gewoon wandelaars dus niet alléén de fotografen.

Uiteindelijk een aantal keer een hele serie van dichtbij kunnen maken, en zelfs één met wat beter licht!

Leuk detail was dat de waterspreeuw telkens het beton op liep om te poepen en vervolgens weer verder te gaan met foerageren. Hij vervuild zijn water dus niet, en dat is ook wel logisch want wij doen dat ook niet als we in bad liggen....

Een fotograaf vertelde me dat dat ook een goede aanwijzing was om een waterspreeuw in het buitenland op te zoeken. Immers als er poepjes op de stenen liggen dan weet je waar je moet zoeken.


Afin, na een aantal uurtjes aan de waterspreeuw gespendeerd te hebben ging ik voldaan naar huis met de volgende resultaten:



Zwemmend

Rustend

Met wit ooglid

Duikend

Alert

Met prooi



 

1 opmerking:

  1. Prachtige serie van deze bijzonder zeldzame Waterspreeuw.

    Ik heb er van genoten, net als wat jij op dat moment deed.

    Groeten,

    REmco

    BeantwoordenVerwijderen