maandag 28 februari 2011

Wilde Zwanen!

Ik vind ze erg mooi! Wilde en kleine zwanen! In "ons" veengebied de Engbertsdijksvenen hebben ze een tijdje op een plas gezeten tijden de vorst periode. Het geluid van meer dan 100 van deze zwanen zo vlak voor het ondergaan van de zon vond ik heel indrukwekkend! Deze zwanen zijn een stuk schuwer dan onze knobbelzwaan en dat maakt de uitdaging om er een mooie foto van te maken natuurlijk des te groter.

In de omliggende weilanden zijn de zwanen overdag te vinden, waar ze foerageren. Doorgaans zitten ze dan diep in de weilanden buiten bereik van de camera. Zaterdag was dit een keer niet het geval en zaten ze relatief dichtbij. Ik had dus geluk! Dit was voor mij een soort die ik nog graag wou fotograferen.

Vanuit de auto kon ik een aantal leuke plaatjes maken, maar ik was nog niet tevreden!
Ik wou graag een lager standpunt... om dat te krijgen moest ik de lager (eigenlijk heel logisch)
Aan het gedrag van de zwanen te zien, schatte ik in dat ik wel veilig uit de auto kon stappen.
Zo gezegd zo gedaan en ik stapte uit de auto en gleed zachtjes in de semi-droge sloot.

Vervolgens heb ik de rijstzak voor me in het weiland gelegd en ben ik plat op mijn buik gaan liggen. De zwanen keken een keer op en gingen vervolgens gewoon door met eten/drinken.

Ik had ruim de gelegenheid om een paar mooie foto's te maken met een laag standpunt!

Plots stopte er vrij abrupt een auto langs de kant van de weg en nog haast voordat de auto goed en wel stilstond "sprong" een oude vrouw uit de auto en begon te roepen: "jongeman...! jongeman...!
Toen ik opkeek zag ik de opluchting van de vrouw! Ze dacht dat ik dood in de wei lag!!!!!

Het moest er wel raar uit hebben gezien natuurlijk, mijn auto in de berm, deur open en ik lag een meter verder op de buik bewegingloos in de wei...

Ik moest er wel om lachen, maar heb de vrouw in kwestie uitgelegd wat ik aan het doen was en haar erg vriendelijk bedankt voor haar bezorgdheid! gelukkig zijn er nog van deze mensen op de wereld!

Vervolgens ben ik bij elke naderende auto met mijn benen gaan wiebelen....

Hier de resultaten:








2 opmerkingen:

  1. Hallo Dennis,
    Ik vind het ook van die geweldig vogels, als ik het geluid hoor dan word ik al blij!
    Je hebt ern een prachtige serie van weten te maken, en wat een mooi verhaal over die bezorgde dame :)
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Dennis, erg mooi om je belevenissen met de wilde zwanen te lezen!
    Ook in Drenthe zat een grote groep en het was heel bijzonder om ze te zien en te horen. Het was geweldig om ze te zien aankomen c.q. te vertrekken, een bijzondere ervaring.
    Ik geniet erg van je blog, dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen